Carrotcake


Nog nooit gemaakt zo'n worteltjescake. Nu dus wel. De olie maakt 'm sponzig, sappig, hij is erg lekker. Een toppertje voor bij de high tea! Stel je gaf een high tea. Bij mij was het een low tea, maar tea moet er in ieder geval bij!

175 ml zonnebloemolie
175 g rietsuiker
3 eieren
175 g wortel, geraspt
85 g sultanarozijnen
50 g walnoten, grof gehakt
geraspte schil van 1 sinaasappel
175 g zelfrijzend bakmeel
1 tl bakpoeder
1 tl kaneel

glazuur:
2 el sinaasappelsap
200 g roomkaas
100 g poedersuiker
geraspte schil van 1 sinaasappel voor garnering

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een vierkante bakvorm 23 x 23 in met boter. Doe olie en suiker in een mengkom, klop er een voor een de eieren doorheen. Roer er daarna de rozijnen, geraspte wortel, walnoten, sinaasappelrasp en kaneel doorheen. Mix bakmeel en baking soda en zeef het boven de kom, roer dat er ook goed doorheen.
Giet in bakvorm en bak 40-45 minuten. Check of de cake gaar is met een sateprikker. Laat 5 min afkoelen in de vorm en daarna op een rooster.

Maak intussen een creme/glazuur van de roomkaas, sinaasappelsap en poedersuiker. Strijk dit mengsel over de cake als ie is afgekoeld, laat even opstijven en snijd hem in vierkante blokjes. Garneer met sinaasappelrasp.

PS: ik was de roomkaas vergeten en heb een glazuur gemaakt van 125 ml creme fraiche, 75 gram poedersuiker en 2 el sinaasappelsap. Dit heb ik wat laten inkoken en carameliseren in een pannetje en daarna over de cake genappeerd. Dat is mierzoet maar een prima alternatief. De rozijnen zou ik een volgende keer vervangen door hazelnoten. Ik ben namelijk meer een notenvrouwtje dan een rozijnenvrouwtje.