Dorade met Chermoula


Op de markt zag ik een mooie vis, een dorade. Ik kocht sardines voor de barbecue maar ik kon deze vis niet laten liggen. Ik zou thuis wel zien wat ik ermee ging doen. De visboer heeft 'm fijn schoongemaakt. De vis kostte ongeveer 6 euro. Gelukkig heb ik veel kookboeken en vond een veelbelovend recept en ja sorry ik durf het bijna niet te zeggen WEER van Gordon Ramsey. Nummer 041 uit zijn boek beste menu's. Ik kan er ook niks aan doen. Ik heb het gemaakt en 'm helemaal opgegeten. Mijn mannetje vindt het eng een vis met oogjes. Maar goed normaal koop je er dus twee. Of vier. Ze gaan in de oven.

2 dorades, ontschubt, schoongemaakt
zeezout, versgemalen zwarte peper
verse takjes tijm en rozemarijn
2 citroenen
olijfolie

Voor de chermoula:
Rooster 2 tl komijnzaad en 2 tl korianderzaad in een droge koekenpan op laag vuur tot de geuren vrijkomen. Maal ze tot poeder in een vijzel. Voeg 2 tenen gehakte knoflook, 1 tl zoet paprikapoeder, en snufje zout en wat peper toe. Stamp er een pasta van en voeg er de geraspte schil en sap van een halve citroen aan toe. Daarna 4 el olijfolie en vlak voor het serveren een handvol gehakte koriander.

Oven voorverwarmen op 220 graden. Maak inkepingen in het vel van de vissen aan beide kanten. Doe tijm en rozemarijn in de buikholte. Neem een braadslee en en verdeel schijfjes citroen en takjes tijm en rozemarijn over de bodem en sprenkel er wat olijfolie over. Leg de vissen erop en strooi de rest van de kruiden erover. Besprenkel de vissen met nog wat olijfolie en bestrooi ze met wat extra zout en peper. Bak ze in 15 - tot 20 minuten gaar, ze zijn klaar als het dikste deel van het vlees gemakkelijk loskomt van de graat. Schep de chermoula erover als je ze fileert voor het serveren.