Babi Kecap



Dit recept uit het boek Rick Stein ontdekt de Orient heb ik donderdag gemaakt, erg geslaagd. Mijn moeder had vroeger ook een fijn recept voor babi ketjap maar ik ben zelf nooit veel verder gekomen dan die van conimex. Het kost even wat tijd om te stoven en die moet je dus hebben maar dan heb je ook wat. Sowieso een erg fijn boek dat boek van Stein met zeer maakbare gerechten. Ik heb schouderkarbonades gebruikt (kost geen reet) en die ontdaan van bot en overtollig vet. Ik had ook nog 2 filetlapjes erbij maar die pikte je er zo tussenuit, die waren minder mals en een beetje droger na het stoven. Dus volgende keer alleen mooie schouderkarbonades nemen of een mooi stuk varkensschouder halen bij slagerij van der Zon.

2 el olie (iets meer kan nodig zijn maar ik heb blue band gebruikt)
100 g sjalotten in fijne ringen
50 g knoflook, geperst of fijn gehakt
25 g gember, fijn geraspt of in plakjes gesneden

1,25 kg magere varkensschouder in stukken van 3 cm gesneden
4 eetl ketjap manis
2 eetlepels donkere sojasaus
1 theelepel tamarindepasta
½ theelepel vers geraspte zwarte peper
2 a 3 spaanse pepers, in dunne ringetjes gesneden en ontdaan van zaden
4 bird's eye chilli pepers, in zijn geheel (ik gebruikte gedroogde pepers)
500 ml Aziatische kippebouillon (ik heb een blokje van de toko gebruikt, sorry Rick maakt het zelf het recept staat in zijn boek)

Verhit de olie in een pan met dikke bodem. Bak de sjalotten, knoflook en gember. Voeg het vlees toe en bak 2-3 minuten tot het wat kleur krijgt. Voeg ketjap manis, sojasaus, tamarindepasta, peper en gedroogde chilipepers toe en bak nog een minuut. Zet het vuur laag, voeg de hete bouillon toe en stoof tot het vlees mals is (ongeveer 1,5-2 uur). Ik heb tijdens het stoven nog een beetje gembersiroop en een paar brokjes gula djawa toegevoegd, ik had het gevoel dat dat nodig was ik weet niet waarom. Haal de stukken vlees uit de pan en kook de saus in op hoog vuur tot ie lekker dik is. Voeg de verse spaanse pepers toe (ik heb dat op het laatst pas gedaan omdat ze dan mooi rood blijven), en doe het vlees er weer bij, warm nog even goed door. Ondertussen heb je natuurlijk ook rijst gekookt en de atjar en seroendeng op tafel gezet.
Tip van Rick om er zelf krokant gebakken sjalottenringetjes bij te bakken om er op het bord overheen te strooien. Die even frituren in een laagje olie in een koekenpan, uit laten lekken op keukenpapier en wat zout erover strooien.

Meer van Rick: www.rickstein.com