Chicken Jalfrezi met Raita

Neem een superior pot van Patak's deze kocht ik bij de Engelse winkel voor 3,99, niet te krijgen in supermarkt volgens mij. Maar wel goed, smaakt niet naar conserveermiddelen. Ik bakte wat bio-kipfilet (300 gr voor 2 personen) met gele paprika in wok en flikkerde de saus erbij met een scheutje witte wijn (in de pot, schudden, in pan, dan is je pot echt leeg!). Nog even sudderen en 2 builtjes rijst koken, goed laten uitlekken. Erbij nog de Naan van Bolletje getest, die was beter dan die van Patak's.


Het gaat mij hier vooral even om de raita, die was een geheel eigen improvisatie en goed gelukt mag ik zeggen. Je kunt raita bij elke Indiase curry serveren. Een halve komkommer schillen, in stukjes, 1 groene (granny) appel ook in stukjes (besprenkel met wat citroensap), 1 rode peper, zaad eruit, in smalle ringetjes snijden, 1 groene paprika in stukjes. In vijzel 2 tl komijn vijzelen, beetje kardamompoeder erbij, chilipoeder, suiker, en over de rauwkost strooien, beetje roeren en 2,5 dl griekse yoghurt toevoegen, verder roeren. Beetje gembersiroop erbij. Dan een flinke hand geschaafde amandelen roosteren in droge koekepan. Dit vlak voor het serveren over de raita strooien met een eetlepel grofgehakte koriander en wat fijngewreven korianderzaad.