Sukadelappen met hutspot



Voor morgen, ons Leidens Ontzet, maak ik uiteraard hutspot, en dan met sukadelappen van slagerij van der Zon.

Sylvia Witteman schreef in een volkskeuken column in 2003:
Hier volgen twee schokkende waarheden. 1: sudderlappen braadt men, bij wijze van hoge uitzondering, niet in boter of olijfolie maar in heel veel margarine. Ik weet niet waarom, maar dat is lekkerder. 2: hoe MINDER wijn u er bij gooit, hoe sappiger het vlees. Een hele fles lijkt lekker, maar de alcohol maakt het vlees droog.

Haal het vlees minstens een uur van te voren uit de ijskast (pas op voor de poes). Verhit de margarine in een zware braadpan, tot het schuim wegtrekt. Bak nu telkens een paar lapjes tegelijk op halfhoog vuur, om en om, in vijf minuten bruin. Strooi er zout en peper op. Niet te heet bakken, dan wordt het vlees hard! Haal het gebraden vlees uit de pan, leg het op een bord. Bak nu de ui een paar minuten zachtjes in het vet. Doe de tomaat erbij, en de laurier. Giet een kop water bij, en een scheutje wijn. Laat dit even opkoken. Doe nu pas het vlees terug in de pan, zet de pan op een zeer zacht pitje (de jus mag niet koken, amper bewegen) met het deksel schuin er op. Laat drie uur, eventueel langer, sudderen.


Zo heb ik het ongeveer gedaan met anderhalve kilo sukadelappen (mijn moeder gebruikt trouwens ook altijd een heel pakje blueband), in een grote rode le creuset. De uien heb ik gebakken met drie tenen gehakte knoflook. Twee tomaten in grove stukken erbij. Naast de wijn (toch eigenwijs een flink glas) heb ik er nog een blikje tomatenpuree, en een scheut ketjap ingedaan. En twee glazen water. Dat stoven gaan we natuurlijk langer dan 3 uur doen want anders zijn ze nooit lekker gaar. Ik laat ze de hele avond amper bewegen op lage inductie. Verder gaf de slager de tip er aan het eind nog wat plakken ontbijtkoek bovenop te gooien. Die lossen dan helemaal op. Morgen een foto van het resultaat.