Consternatie in de kookblog community

Bij toeval stuitte ik via de foodfeed van de kookblog top 100.000 op een posting over een nieuwe culinaire site, culinairnieuws.nl. Grote verontwaardiging alom (bijvoorbeeld hier en hier) want deze site, die gebruik maakt van RSS, wat door de betreffende gedupeerden zelf mogelijk wordt gemaakt, jat content van de kookbloggers. Die met bloed/zweet/tranen en grote passie geschreven culinaire artikelen en recepten, die worden zomaar zonder te vragen gestolen. En degene die dat doet die wordt daar slapend rijk van met google-ads. Een schande vinden de kookbloggers dat. Ik vind die reactie nogal over de top. Het is een flutsite, dat vind ik ook, maar zo zijn er wel meer in omloop. Hier wordt gewoon handig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van feeds. Dat is heel modern lieve mensen. Het hypocriete is dat dezelfde mensen er geen problemen hebben hun feed te lenen voor sites waarin je meedoet aan een ranking, zoals Foodrank en Eten Bloggers. Ze melden zich er massaal voor aan, wij ook hoor dat moet ik toegeven. Leuke initiatieven van die mensen, ik juich het van harte toe. Als er een wedstrijd is waar je in een top 100.000 kan komen dan doen we allemaal mee. Maar maak er dan niet zo'n toestand van, als iemand die kennelijk niet tot de incrowd behoort zo'n initiatief neemt, en niet netjes vraagt of ie je RSS feedje mag gebruiken.