Broodje Beenham

Vandaag weer mijn hart opgehaald tijdens de diverse jaarmarkten. Vijf mei, dat is voor mij met saus op mijn bek op een dorpsplein onbeperkt beenham vreten.

Ik had het al eerder over beenham en ik denk dat het goed is om uit te leggen waar mijn fascinatie zit. Ten eerste vind ik het een heel eerlijk produkt. Je ziet dat het een varken is geweest, dat vind ik heel belangrijk. In sommige plakken beenham zitten nog twee gaten van het varkensneusje, dan weet je meteen dat je goede kwaliteit hebt. Ten tweede kan beenham gewoon erg gezellig eten zijn. Lekker met vrienden om zo’n kraam heen, wat is er mooier. Lachen met een sliert beenham vanuit je mondhoek naar je nek, dat is feest, dat is bevrijding.

Ik koop mijn beenham altijd op een geheim adresje in Drenthe. Ga ik ‘s ochtends al vroeg van huis en dan rijd ik in een ruk door naar dat ene kleine dorpje vlak naast dat andere dorpje en daar zit Dakkefiet Bodebakker, een onafhankelijke beenhamboer. Kan ik van genieten, hoe die met zijn passie, zijn produkt, omgaat. Hij schopt zijn ham gaar, daar komt het op neer. Daarom heet het ook beenham. Dus die varkens bij hem hebben het wel een tijdje goed, maar als ze genoeg ham op hun togus hebben dan schopt hij op oud-hollandse traditionele wijze zo’n varken gaar en dat is zielig maar dat geeft niet want het is een dier. Zeehonden, ook van die kutbeesten en niet te vreten. Die zou je dan ook zielig moeten vinden omdat ze grote ogen hebben en naar de zee kruipen op de muziek van Freddy Mercury, maar dan zeg ik, Patricia Paay heeft ook grote ogen en die zou je ook meteen neerknuppelen als ze naar het water kruipt dus die vergelijking gaat niet op.

Maar goed, die beenham van Dakkefiet Bodebakker, verser kan niet. Ik koop meestal een kilo of 130, flikker die hele bonk bibberende ham bij me in de achterbak, tegen mijn reservewiel aan, en dan snel naar huis.

Nu het recept, want het is wel een kooksite. Over varkens lullen doen we maar ergens anders maar niet hier. Pak de beenham en snijd hem in dunne plakje. Neem nu een bakplaat waar je al zes jaar vis of andere troep op staat te bakken. Is erg belangrijk, dat tijdens het beenham bakken die hele tiefuszooi van zes jaar eerder langzaam loskomt. Dan maar roeren en scheppen en die typische beenhamhumor er uitgooien, want, dat weten we, beenham is gezellig eten en gezellig is.... lachen. Dus je zegt dingen als: “hee, kijk daar het stuntteam van Hammie de Beukelaar” en dan geef je zo’n plak ham een slinger. Dat is lachen. Je kunt ook zeggen: “ik zie er geen beenham meer in” wat een woordgrap is, maar pas op want voor je het weet staat Seth Gaaikema met een vette varkensbek vlak voor je inspriratie op te doen voor zijn oudejaarsconference 2034.

Broodjes, ook erg belangrijk. Neem zachte broodje. Harde broodjes speel je maar mee in bed, maar zachte broodjes horen bij beenham, dat is gewoon zo, vraag me niet waarom. Als de beenham echt helemaal naar god is gebakken en dat het in zijn eigen varkensvet gaar kookt dan met een varkenstang op een broodje doen. Dan de beenham samen met het brood in je mond doen, daarna veel zuipen, je vrouw neuken en dan naar bed.

Want koken..... dat ben jij!