Bananen Heersen

Zo, eindelijk een man op dit log. Ik vond het toch te vrouwelijk en te veel vanuit een soort emotioneel heel bewust vrouw zijn geschreven, alle recepten tot nu toe. Ik ben meer een showy koker, zeg maar zoals andere mannen een cocktail shaken, met die beker tollend in de lucht en dan snel even wat onder je zak krabben, zo kook ik. Over mijn schouder reepjes biefstuk in een koekepan gooien en al pratend en lachend wat prei snijden, het is bij mij meer alsof Rocky 3 staat te koken. Mijn mond hangt ook als ik kook. Ik wil er een beetje testosteron ingooien hier. Wilden de vrouwen ook. Vandaar.

Mijn eerste recept is banaan met ham en mosterd uit de oven. Fijn recept om te maken, omdat er banaan in voorkomt. Banaan vind ik een enorm heersende vrucht, echt zo’n eigenwijze kolerelijer die ongezien zwaar de tiefus heeft aan andere vruchten. Is ook weer iedere keer weer spannend als je een banaan openmaakt, of hij lekker knapt. Dan is het goed. Dus je pakt hem bij dat ingedroogde enge insektenstukje, dat zwarte friemelige javaanse roestige spijker uiteinde en dan vouw je dat en dan, als het goed is, hoor je knap en kun je hem schillen. Als het niet goed is vouwt het friemeltje dubbel en voel je dat je de helft van de banaan naar god staat te moesdrukken.

Dat vind ik dus het goede van bananen, dat ze karakter hebben. Ze geven zich niet makkelijk gewonnen. Kiwi’s vind ik daarin bijvoorbeeld heel laf, met dat harige kutschilletje en dan dat overdreven gedoe met al die pitjes er in. Een heel irritant overdadig vruchtje en dan moeten we dan heel verbaasd zijn of zo dat dat allemaal in zo’n dun schilletje zit, nou niet dus. Ik lach om kiwi’s. Soms, als ik mensen te eten krijg die ik liever dood wil, dan pureer ik wat kiwi’s in een blender. De zwarte pitjes worden kapotgeslagen en dan komt er meteen een enorm bittere smaak vrij. Dan snel op tafel zetten en maar kijken hoe je gasten het naar binnen werken:“ mmm, lekker, net lof, hier wil ik denk ik ook graag het recept van, Nico”

Maar goed, banaan.. Te gekke vrucht. Ananas, ook een heel okeeje vrucht. Mensen die zo’n ananassnijder thuishebben, opzouten hier. Dat kan niet, vind ik, dat je zo’n imposante ananas te lijf gaat met zo’n dom catchy concentrisch keukenhulpje van sorbo hier sorbo daar. Je moet er voor werken vind ik. Dat is dan weer dat mannelijke aspect in de keuken, waar ik het al over had. Volgende keer meer over ananas en het verkeerde idee dat het geil zou zijn om elkaar met fruit in te smeren.

Koop een tros bananen, liefst een beetje rijp. Niet zo rijp dat ze meteen als een dikke kluit contactlijm aan je huig vastzitten, dat is verkeerd. Pel de bananen. Pak nu de Lekkere Ham. Is heel belangrijk, dat het Lekkere Ham is. Dus niet zo’n rechthoekige roze placemat voor kabouters, zo zenige bonk geperst afvaldier in geseald plastic, maar echt goede ham. Ham daar hangt wel een foute braderie sfeer omheen. Beenham, dat is North Sea Jazz en dan zestig mannetjes met foute jasjes en mosterd en vet in hun baard duwend en trekkend om zo’n kraam heen. Een beenham, als je die ziet, denk je toch aan een VVD congres en dixieland. Een tijd geleden was ik dronken van drank en toen werd ik de volgende ochtend wakker en ik dacht, wat ruik ik toch, ik kijk in de hoek van mijn slaapkamer, zie ik een enorme beenham staan, ongeveer een meter hoog, met mijn broek en mijn t-shirt er overheen. Ik wat rondbellen, bleek ik die in een euforische dronken bui gekocht te hebben. “ Doet u mij die hele beenham maar”. Macho gedoe natuurlijk, maar ‘s middags heb ik die ham uitgedeeld aan kinderen en vrouwen die arm zijn en toch al niks hebben.

Door met het recept. Smeer de Lekkere Ham dik in met Lekkere Mosterd en rol de bananen ieder afzonderlijk, dus iedere banaan behandelen als een uniek individu, in de ham. Pas op! Bananen zijn erg sociaal, en echte gezelschapsvruchten, dus leg ze lekker stevig tegen elkaar aan in de ovenschotel. Strooi er royaal Lekkere Geraspte Kaas overheen. Liefst een beetje oude, scherpe.

Over voorverwarmen tot ongeveer 180 graden, schotel er in en dan ongeveer een half uurtje laten staan. Als kaas goed gesmolten is en het vocht uit de bananen loopt dan is het gerecht klaar. Eten samen met Lekkere Kaassaus en Lekker Stokbrood en er heel hard bij lachen, met je bek wijd open, dat is heel belangrijk, want....... eten , dat ben jij!