Kerst-eten

ook geschikt voor ordinaire dagen!



Op kerstavond had mijn moeder een heerlijke Boeuf Bourguignon. Die kwam gewoon uit één van de Spar kookboekjes, maar 30 minuten stoven is voor runderlappen natuurlijk veel te kort. Mijn moeder laat dit de hele dag op het vuur staan. Erg lekker met die hele sjalotten en champignons! Alle Spar succesrecepten staan online trouwens.

***

Eerste kerstdag genoot ik met select gezelschap onder meer deze Gebakken roodbaars met mierikswortel. Met enkele adhoc aanpassingen:

750 g roodbaars schoongemaakt, zout, 1 theelepel azijn, 30 g boter, gesmolten

Saus: 50 g geraspte mierikswortel, 1 middelgrote appel, geschild en geraspt, 1,5 tot 2 dl zure room, zout, suiker

Doe wat zout en azijn op de vis. Leg hem in een beboterde ovenschotel en giet er wat gesmolten boter op. Bak hem 20 minuten in een op 200° C voorverwarmde oven. Meng intussen de mierikswortel met de appel. Roer de zure room erdoor en maak de saus met zout en wat suiker op smaak af. Giet de saus over de vis, bak die nog eens 15 minuten en dien hem met gekookte aardappelen op.

***

Tweede kerstdag was ik verantwoordelijk voor een voorgerecht bij mijn partner in blogspotcooking crime.

Een zak reuzenscampi's (ca. 20 stuks, diepvries,AH) ontdooien in warm water en pellen, staartje eraan laten. 3 tenen knoflook pellen en fijnhakken. 2 bosuitjes fijnsnijden. Een limoentje halveren en de ene helft uitpersen, de andere helft in plakjes snijden. Komkommer in lengte halveren en hiervan linten schaven. Die linten over 4 bordjes verdelen (2 a 3 per bordje). In wok 1 el olijfolie met 25 gr margarine verhitten. Helft van de knoflook even hierin fruiten. Scampi's ca vijf minuten hierin roerbakken. Over de bordjes verdelen. Rest van knoflook en bosuien in olie-boter bakken en afblussen met limoensap. Dit mengsel met een lepel over de bordjes verdelen. Was niet gek al zeg ik het zelf. Ook zeer geschikt als hoofdgerecht ben ik bang.

Lime zal u wellicht nog het recept van de kaasfondue verklappen, en dat van dat extreme nagerecht van J&M!