Zelfgebakken Brood

Omdat mijn moeder af en toe een alternatieve bui maar geen pc heeft heb ik voor haar uitgezocht hoe je desem-brood kan bakken in de broodbak-machine. Viel niet mee en het kost enorm veel tijd, maar het is gelukt:

Maak eerst een "moederdeeg" (hoe toepasselijk!):
In een afsluitbaar bakje 2 eetlepels volkorenmeel en een beetje water vermengen, iets tussen brooddeeg en cake-meel in. Zet het bakje op een warme plaats en roer het 2x per dag om. Doe dit 3 tot 4 dagen.
Vanaf de 4e tot en met de 6e dag 2x per dag een eetlepel volkorenmeel en een beetje water toevoegen en goed mengen.

Bakken:
Vul de machine met het moederdeeg, 300 ml water en 600 gram volkorenmeel. Zet de machine aan op de stand "Dough".
Als dit is afgelopen kan je 1 of 2 eetlepels deeg in een apart bakje doen voor een volgend brood (dan hoef je er niet zo lang over te doen om een moederdeeg te krijgen, volg de aanwijzingen vanaf dag 4).
Voeg 1 1/2 theelepel zout 2 eetlepels olie toe.
Zet de machine opnieuw aan op stand "Basic".
Ik heb er zelf trouwens een flinke hand rozijnen (geweld) en suiker aan toegevoegd, maar je kan natuurlijk ook een hartig brood bakken met kaas, kruiden, etc. Toevoegen volgens de gebruiksaanwijzing van de machine!

Ik vond het wel lekker eigenlijk maar het duurt mij een beetje te lang allemaal dat voorbereiden en het bakken, dus voor mij voortaan weer gewoon een zakje gist.